Podijeli članak

Lažni mediji su “pirati” na medijskom tržištu, koji koriste anonimnost da bi izbjegli bilo kakvu odgovornost za ono što objavljuju. Na taj način, osobe koje proizvode sadržaj nalik informativnom imaju svu slobodu da javnosti plasiraju poruke koje žele, bez ikakvih posljedica. Nepoznati izdavači, urednici, ili autori, “zaštićeni” su od zakona kojima se zabranjuje diskriminacija i govor mržnje, kleveta, ili kršenje autorskih prava. Isto tako ih “zaobilaze” i pravila samoregulacije, čije se poštovanje očekuje od legitimnih medija. Ukratko, lažni mediji uživaju slobodu govora koja je garantovana legitimnim medijima, ali ne preuzimaju nijednu od odgovornosti koja sa njom ide.
Kome onda možete prijaviti lažne medije?

Iako su skriveni od zakona i profesionalnih kodeksa, anonimni portali ipak funkcionišu unutar sistema koji ima svoja pravila – i za njihovo kršenje mogu biti sankcionisani.

Google-ov AdSense je servis koji anonimni portali najčešće koriste kako bi zaradili novac. Putem ovog alata, vlasnici portala i blogova “iznajmljuju” svoju stranicu Google-u, koji zatim na njega postavlja reklame oglašivača. Svaka posjeta stranici na kojoj su postavljeni AdSense oglasi donosi novac njenom vlasniku, a zarada se dobija i na osnovu klikova na samu reklamu.

Visina zarade zavisi od broja posjeta i pregleda stranice, to jest od broja učitavanja postavljenih oglasa. Zbog toga se vlasnici anonimnih portala služe raznim trikovima kako bi povećali broj posjeta na svojim stranicama. Isti motiv imaju i za objavljivanje lažnih vijesti, dezinformacija i klikbejt članaka.

Google, međutim, ima čitav niz pravila koja ovakvi portali uglavnom krše u manjoj ili većoj mjeri. Ta se pravila zasnivaju na njihovim generalnim smjernicama za izradu i vođenje web stranica – one moraju biti “poštene” prema korisnicima (ne obmanjivati ih ni na koji način), kao i prema samom Google-u (ne pokušavati da na prevaru poboljšaju svoj rang na pretraživaču kako bi se prikazale većem broju ljudi; ne pokušavati da vještački povećaju broj posjeta kako bi ostvarili veći prihod od reklama, itd.).

Google-ovi “propisi”

Da bi neki web portal mogao plasirati oglase putem servisa „Google Ad Sense“ – ali i da bi se bolje “rangirao” na pretraživaču – mora da zadovolji određene norme kvalitete koje “propisuje” Google. Generalne smjernice za webmastere daju preporuke kakva stranica treba biti i šta treba izbjegavati. Kompletnu listu ovih smjernica možete pronaći ovdje, a ovo su neka od pravila koja se često krše:

Stranice koje plasiraju Google oglase ne bi smjele biti varati posjetitelje

Na stranicama ne bi smjelo biti automatski generisanog sadržaja (tekstovi automatski prevedeni ili preuzeti sa druge lokacije bez ikakve uredničke intervencije).

Nije dozvoljena izrada stranica sa malo ili nimalo originalnog sadržaja

Nije dozvoljena izrada “zlonamjernih” stranica, koje se koriste za krađu identiteta ili instalacije virusa, “trojanaca” ili drugog zlonamjernog softvera.

AdSense ima i niz posebnih pravila i smjernica za vlasnike/ce web stranica na kojima se pojavljuju ovi oglasi (cijela lista dostupna je na ovom linku). Objavljivanje lažnih vijesti, “krađa” tuđih članaka, tekstovi koji sadrže govor mržnje, forsiranje oglasa, skripte koje „osvježavaju“ stranicu kako bi povećali broj posjeta… sve su ovo nedozvoljeni postupci koji su vrlo uobičajene pojave na anonimnim portalima.

I upravo ih za takve zloupotrebe možete i prijaviti.

Kako prijaviti lažne medije koji krše pravila Google AdSense-a?

Ukoliko naiđete na stranicu koja krši smjernice za webmastere ili navodi korisnike da klikaju ne reklame da bi došli do sadržaja, moguće je prijaviti putem ovog linka. Kako se to radi, prikazat ćemo na primjeru portala “Viralno Danas”.

Prilikom prve posjete, ova će stranica od vas tražiti da kliknete na “iskočni” oglas kako biste pristupili sadržaju. U ovom slučaju, radilo se o linku koji je podijeljen putem Facebook stranice “Viralno Danas” i koji vodi do reklame na koju je potrebno kliknuti, pa se onda vratiti na stranicu kako bi vidjeli sadržaj.

Ovakvo nedozvoljeno postupanje smo prijavili preko obrasca za prijavu kršenja AdSense pravila. Za prijavu je potrebno upisati svoju e-mail adresu, odgovoriti na pitanje da li koristite AdSense kao “izdavač” ili “oglašivač” (u ovom slučaju, označili smo “ništa od navedenog”); navesti link stranice koja krši pravila, te označiti gdje ste uočili kršenje pravila (u našem slučaju je to bila web-lokacija, to jest stranica otvorena u kompjuterskom browseru).

Sljedeće što se traži od vas jeste da označite na koji način je prijavljena stranica prekršila pravila oglašavanja. U našem slučaju radilo se o opciji “Drugo kršenje pravila u vezi sa sadržajem”, gdje je ponuena opcija “Ova web lokacija potiče korisnike da kliknu na oglase”. Označili smo takođe i “Drugo kršenje pravila u vezi s položajem ili ponašanjem”, te na kraju “Ova web-lokacija nije u skladu sa smjernicama kvalitete za webmastere.”

U formi za prijavu izlistane su i mnogi drugi “prekršaji” koje možete prijaviti, uključujući sadržaj koji potiče mržnju, reklamiranje ili prodaju nedozvoljenih proizvoda, kršenje autorskih prava, ili objavljivanje obmanjujućih sadržaja (detaljan pregled nedozvoljenih sadržaja dostupan je na ovom linku).  

 

Kada ste označili koja su pravila prekršena, potrebno je još da u formi “Pojedinosti o kršenju” ukratko opišete na koji način je prijavljena stranica prekršila pravila oglašavanja. Ukoliko ste naišli na više stranica koje na isti način krše pravila, u ovu formu možete dodati i njihove linkove.

Kada pošaljete prijavu, vidjet ćete ovu poruku:

Nakon što zaprimi prijavu, Google će opomenuti vlasnika stranice. Ukoliko se problem ne riješi – to jest, ukoliko stranica nastavi sa istim nedozvoljenim ponašanjem – ostaće bez dozvole za prikazivanje Google AdSense oglasa, a samim tim i bez glavnog razloga postojanja: ostvarivanja zarade od reklama.

Prijava lažnih vijesti na Facebooku

Dok farme portala koje objavljuju lažne vijesti koriste Google AdSense kao najčešći izvor prihoda, za prikupljanje klikova koji donose zaradu uglavnom koriste – Facebook (više o tome pročitajte ovdje).  

Iako Facebook još uvijek nije našao pravi način borbe protiv lažnih vijesti, nakon niza skandala koji su propratili američke predsjedničke izbore 2016. godine, ova je društvena mreža počela praviti neke korake u tom pravcu. Tako je Facebook početkom godine uveo opciju prijavljivanja lažnih vijesti, sa namjerom da smanji njihovu vidljivost.

Ukoliko se neka lažna vijest prijavi dovoljan broj puta, Facebook će smanjiti vidljivost te objave, ali i drugih sadržaja koje objavljuje ta stranica. To znači da će se njeni sadržaji rjeđe pojavljivati u “news feedu” osoba koje je prate, čime se direktno utiče i na njenu profitabilnost.

Prijavljivanje lažnih vijesti na Facebooku znatno je jednostavnije od prijavljivanja nedozvoljenih sadržaja na stranicama koje koriste AdSense. Kako se to radi, pokazat ćemo na primjeru lažne vijesti o “smrtonosnom” Paracetamolu.

  • Kada želite prijaviti bilo koji Facebook post, kliknite na tri tačkice u gornjem desnom uglu
  • Odaberite “Pošaljite povratne informacije za ovu objavu”
  • Za lažnu vijest odaberite “False News”. Ukoliko ste naišli na govor mržnje odaberite “Hate Speech”.
  • Kliknite na “Pošalji”
Prijava prevara na Facebooku

Pored lažnih vijesti, na Facebooku vrebaju i prevare drugačije prirode. Jedna od njih je krađa ličnih podataka preko lažnih nagradnih igara. U nizu povezanih prevara, stranice koje su preuzele izgled velikih trgovačkih lanaca tražile su od “dobitnika” nagradne igre da im pošalju svoje lične podatke –  adresu, broj telefona, te “selife” na kom drže ličnu kartu, tako da se jasno vide svi podaci iz ovog dokumenta.

Na primjeru lažne stranice “Konzumm”, koja je organizovala takvu nagradnu igru, pokazat ćemo vam kako da je prijavite.  

Ukoliko stranicu prijavljujete sa telefona, u gornjem desnom uglu početne stranice na telefonu,  kliknite na tri tačkice (na prvoj slici označene brojem 1) i odaberite “Prijavi” (2). Na kompjuteru se tri tačkice nalaze ispod cover slike stranice. Kada ste odabrali opciju “Prijavi”, označite opciju “It’s a scam” (3), pa onda “This Page is fake” (4) i na kraju “Mark this Page as scam” (5). Kada ste prošli ove korake, kliknite na “Završeno”.

Ilistracija prijave lažne stranice putem Facebooka na kompjuteru

Za razliku od lažnih vijesti, koje Facebook ne briše nakon prijave, stranice za koje se utvrdi da na bilo koji način varaju korisnike/ce, ili da se bave reklamiranjem, prodajom, ili promocijom nedozvoljenih proizvoda, bivaju uklonjene sa ove društvene mreže.