Podijeli članak

Za početak, treba naglasiti da Facebook ne treba posmatrati kao mediji – on je platforma koja omogućava dijeljenje informacija i ne predstavlja njihov izvor. Bilo da se radi o sadržaju koji se originalno pojavio na Facebooku ili o podijeljenom linku na sadržaj koji postoji negdje na internetu, njegov izvor je osoba ili stranica koja ga je objavila i ona može biti manje ili više pouzdana. Kao i u slučaju provjere medijskih informacija, prvi korak u utvrđivanju kredibilnosti informacija koje vidite na društvenim mrežama je odgovor na pitanje ko je njihov izvor.

Svako ko ima profil na Facebooku može napraviti svoju stranicu i ponašati se kao “medij”, tj. objavljivati informativni sadržaj. Kao i u slučaju online medija, anonimnost stranice koja pretenduje na to da vas o nečemu informira, prvi je znak da joj treba pristupiti sa oprezom. Shodno tome, pogledajte kako izgledaju njeni podaci i šta se iz njih može saznati o osobi ili osobama koje je vode. Facebook nudi niz rubrika u kojima se stranica može predstaviti, a koje su ekvivalent medijskog impressuma.

  • “O nama” (About)
    Kredibilna stranica bi na ovom mjestu morala imati informacije o tome šta ili koga predstavlja. Postoji više vrsta informacija (historijat, impressum, misija, ciljevi, vizija..) koje mogu biti prikazane. Što ih je više, to ste sigurniji da upravo toj stranici trebate vjerovati. Neko ko o sebi ne govori ništa, ne treba biti shvaćen/a ozbiljno.
  • Web stranica
    Pogledajte sa kojom web stranicom je Facebook stranica povezana. Ukoliko se radi o portalu, provjerite može li se smatrati kredibilnim, odnosno stvarnim medijem. Ako ni ovdje ne postoje nikakvi podaci, a stranica konstantno dijeli linkove na istu web adresu, onda znate da se radi o nečijoj “oglasnoj ploči” i ne možete je smatrati kredibilnom.
  • Kontakt/Adresa
    Stranica koju vodi bilo koji ozbiljan tim – medijski ili neki drugi – imat će jasno navedene načine na koje možete kontaktirati osobe koje stoje iza iste. Kontakt-podaci, kao što su broj telefona, faxa, mobitela i e-mail adresa, trebali bi biti navedeni i jasno vidljivi.
  • Recenzije (Reviews)
    Svaka Facebook stranica može posjetiteljima/kama dati mogućnost da komentarišu svoje iskustvo i ostavljaju ocjene njenog rada. One su, naravno, subjektivne, ali mogu ukazati na pozitivna ili negativna iskustva koja su ljudi imali sa organizacijom, osobom ili osobama koje stoje iza nje. Ukoliko primijetite da neka stranica dijeli lažne vijesti ili je, pak, smatrate kvalitetnim izvorom informacija, i vi možete napisati recenziju i ostaviti ocjenu, te na taj način podijeliti svoje utiske o njoj.
  • Sugerisane/lajkane druge stranice
    Pogledajte koje druge stranice je ta stranica lajkala i preporučila. Legitimne stranice će tu uvijek imati nešto što je blisko sferi njihovog djelovanja. Stranice koje su dio “portalskih farmi” će vjerovatno podržavati druge slične stranice. Ukoliko u ovom dijelu primijetite da stranica “lajka” sadržaje koji nemaju dodirnih tačaka sa njima, vjerovatno se ne radi o stranici koju vodi profesionalni tim.
  • Vizuelni identitet
    Na kraju se zapitajte kako izgleda stranica koju gledate. Ako je vizuelni identitet u vidu profilne i drugih fotografija profesionalan, ujednačen i jasno prepoznatljiv, to je znak da je vodi profesionalni tim nekog medija ili organizacije. No, ako je stranica “zatrpana” viralnim slikama, emotikonima i drugim sličnim “šarenilom”, vjerovatno se radi o još jednoj šemi za reklamiranje anonimnih portala.

Pored objavljivanja ovih osnovnih podataka, Facebook je uveo i mogućnost verifikacije profila i stranica platforme. Verifikacija se može uraditi kako za lične profile, tako i za stranice koje predstavljaju medije, organizacije, brendove, poznate ličnosti i sl.

Kako verificirati profil ili stranicu?

Na Facebooku postoje detaljna objašnjenja cjelokupnih procesa za verifikaciju. Da bi se Facebooku poslao zahtjev za verifikaciju, sve gore spomenute rubrike sa informacijama moraju biti popunjene. Ukoliko to želite uraditi za lični profil, potrebno je da pošaljete fotografiju nekog dokumenta koji sadrži vašu osobnu fotografiju (lična karta, vozačka, zdravstvena…) i da sačekate nekoliko dana. Ukoliko predstavljate pravno lice, potrebno je da pošaljete osnovne dokumente, poput dokaza o plaćanju poreza, osnivačkog akta i slično. Također, nakon kratkog čekanja, ukoliko se zahtjev odobri, vaš profil ili stranica dobijaju plavu “kvačicu” kao znak autentičnosti.

Ipak, čak i onda kada postoji plava kvačica i popunjene rubrike sa informacijama, a stranica izgleda autentično i profesionalno, i dalje ne treba uzimati informacije sa društvenih mreža zdravo za gotovo. Više o tome kako možete provjeriti informacije koje do vas dolaze, pročitajte na ovom linku.